Få kontrol over dine tanker

Gruppeforløb i ungdomsskolen med metakognitivt fokus

Næstved Ungdomsskole har haft stor succes med at tilbyde metakognitive gruppeforløb til unge med tankemylder, nedtrykthed, bekymringer eller andet der forhindrer dem i at leve et almindeligt ungdomsliv.

Ungdomsskoleforeningen har sammen med Lisbeth Pedersen fra Næstved Ungdomsskole udbudt kursetet “Få kontrol over dine tanker”, hvor man som underviser i ungdomsskolen vil få en metakognitiv værktøjskasse, så man vil kunne køre et 6 ugers forløb for unge, der gerne vil have bedre styr på deres tanker. Man vil efter kurset også kunne undervise unge i at imødegå eksamensangst.

Metakognitiv terapi er en nyere psykologisk behandlingsform, der er blevet meget udbredt særligt på grund af behandlingsformens høje grad af evidens og resultater.

Metakognitiv terapi har fokus på tænkning samt tankernes bindeled til menneskets følelser. Det handler altså ikke om at lære at tænke anderledes eller ændre på negative tanker.
Det handler derimod mere om, hvor meget (eller lidt) tid vi bruger på at håndtere og kæmpe med de negative tanker. I metakognitiv terapi behøver man ikke at sætte ord på alle sine private tanker og følelser for at opnå resultater. Blandt andet derfor har metoden vist sig at være særdeles velegnet til gruppeforløb.

I Næstved Ungdomsskole har ungdomsskoleleder Lisbeth Pedersen afviklet metakognitive gruppeforløb over seks sessioner for i alt 200 unge – og med stor succes.
Gennem simple øvelser arbejdes der målrettet med at lære de unge, hvordan de selv kan forholde dig til deres tanker, og give deres tanker lige præcis den mængde opmærksomhed, som de selv ønsker,
så deres bekymringer reduceres markant. Lisbeth er, udover at være leder af Næstved Ungdomsskole, også uddannet psykoterapeut med MCT-I certificering i metakognitiv terapi og hun har sagt ja til
at dele ud af sin viden, så flere ungdomsskoler kan tilbyde lignende gruppeforløb til unge.

Bliv klædt på til at afvikle gruppeforløb for unge med et metakognitivt fokus
I et samarbejde mellem Ungdomsskoleforeningen og Lisbeth udbyder vi et kursus, der klæder deltagerne på med viden om metakognitiv terapi og værktøjer, så de efter endt kursus er i stand til selv at
afprøve den metakognitive terapi i gruppeforløb over seks sessioner med overskriften ”Få kontrol over dine tanker”.

På kurset vil deltagerne få:
• Viden om den metakognitive tilgang
• Introduktion til den metakognitive sagsformulering (afdækkende arbejdsredskab)
• Konkrete redskaber, som deltagerne kan bruge med det samme
• En plan for at undgå tilbagefald blandt de unge i gruppeforløbet
• Opfølgning og feedback på egne forløb

I første omgang tilbyder vi det samme kursus på to måder:

KURSUS ØST – RINGSTED

2 + 1 dag uden overnatning: 6.900,-

Sted: Ringsted Ungdomsskole
Torsdag d. 29. februar 2024, kl. 9:30 – 17:00
Fredag d. 1. marts 2024, kl. 9:30 – 14:30
Fredag d. 26. april 2024, kl. 9:30 – 14:30

Forplejning: Kaffe formiddag og eftermiddag samt let frokost

Overnatning kan tilkøbes hos Vandrehjemmet eller Scandic.

Tilmeld dig ved at sende en mail til: tilmelding@ungdomsskoleforeningen.dk

Opgiv: Kursus Øst, fulde navn(e) på deltager(e), titel, personlig e-mail på deltager(e) samt ungdomsskole.

Tilmeldingsfrist senest 19. februar 2024.

KURSUS VEST – SKANDERBORG

2 + 1 dag incl. overnatning og aftenmiddag mellem de to første dage: 9.900,-

Sted: Skanderborg Park
Torsdag d. 14. marts 2024, kl. 9:30 – 17:00
Fredag d. 15. marts 2024, kl. 9:30 – 14:30
Torsdag d. 25. april 2024, kl. 9:30 – 14:30

Forplejning: Kaffe, The, isvand, frugt formiddag og eftermiddag, frokostbuffet og konference 2 retters aftensmad, morgenmadsbuffet på dag 2.
Rekreativt område med mulighed for gåture og bål om aftenen.

Tilmeld dig ved at sende en mail til: tilmelding@ungdomsskoleforeningen.dk

Tilmeldingsfrist senest 19. februar 2024.

Mette Lund Andersen

Morten Kjærgaard | Kommunikationskonsulent  Tlf.: 66 149 149 | Mail: mk@ungdomsskoleforeningen.dk