Craftivism
– unges kamp for en bæredygtig modebranche

logo craftivism

Om projektet Craftivism
Sammen med 15 udvalgte ungdomsskoler skal Ungdomsskoleforeningen og projektpartnerne Re:Wair og PlanMiljø understøtte unge i kampen om en skabe en grønnere verden.

Håbet er at vi sammen kan skabe en bevægelse med fokus på skabertrang, fællesskab, bæredygtighed og læring.

Tuborgfondet har bevilliget 1,7 mio. kr. til projektet, der løber i perioden 2021-2023.

Baggrunden for projektet
Tekstilindustrien er en af de helt store syndere, når det kommer til CO2-udledning. Fortsætter den nuværende udvikling, kommer tøjproduktion til at stå for hele 26% af den samlede udledning af CO2 i 2050. Dermed udgør modeindustrien og dens sæsonbetingede kollektioner, sammen med enorme affaldsmængder og forbrugsopfordringer, en stor udfordring i arbejdet med at skabe en mere bæredygtig verden.

Craftivism skal klæde deltagende ungdomsskoler og unge på til aktivt at arbejde med værktøjer, der kan styrke bæredygtighed i tekstilbranchen.

hænder på stof

Gennem handlingsrettede workshops og kursusforløb på ungdomsskoler i hele landet vil projektet ruste unge gennem viden, inspiration og upcycling-skills til at tage aktiv del i den grønne omstilling. Dertil er det ambitionen at skabe en engagerende craftivism-bevægelse på de sociale medier, hvor unge kan finde et fællesskab omkring bæredygtigt tekstilforbrug, samt blive inspirerede til at handle og dele egne indsatser. Forhåbentlig kan projektet netop gennem empowerment, håb og de konkrete handlingsrettede metoder også inspirere unge ildsjæle til at vise vejen mod et mere bæredygtigt tøjforbrug.

Projektpartnere

RE:WAIR: Foreningen RE:WAIR brænder for at skabe en grundlæggende forandring i måden vi producerer, indkøber og forbruger tøj og tekstil på igennem oplysning, inspiration og empowerment afunge.

PlanMiljø: PlanMiljø er et rådgivningsfirma med ekspertise inden for bæredygtighed. PlanMiljø huser nogle af Danmarks førende eksperter indenfor ressourcespild i mode- og tekstilbranchen samt antropologer med indsigt i bæredygtig adfærd og forbrug.

Lager med tøj

Landkort over Danmark med craftivism

Jimmi Mørup Nielsen

Jimmi Mørup Nielsen | ProgramlederTlf.: 66 149 149 Direkte: 65 47 21 99 Mail: jmn@ungdomsskoleforeningen.dk