UngSCience

Baggrund for projektet

På baggrund af en bevilling fra Villum Fonden sætter Ungdomsskoleforeningen fokus på science og STEAM i landets ungdomsskoler.

Projektet hedder UngScience og har til formål at udbrede interessante og sjove scienceaktiviteter som fritidsundervisning for unge og deres familier.

Mens to modelskoler er ansvarlige for udviklingen af undervisningsmateriale, skal scienceforløbene testes af yderligere 10 caseskoler – 5 for hvert forløb. 

Hold dig opdateret

Gennem Ungdomsskoleforeningens nyhedsbrev kan du holde dig opdateret om projektet.

Aktiviteter for alle

Vi forventer, at de færdige undervisningsmaterialer senest vil være tilgængelige fra Ungdomsskoleforeningens hjemmeside foråret 2021. Derudover vil alle ungdomsskoler have mulighed for at deltage i følgende:

  • Netværk for ungdomsskoler med særlig interesse for science
  • To landsdækkende Sciencedage for alle ungdomsskoler, interessenter og samarbejdspartnere (forår 2021 og 2022)
  • UngScience afslutningskonference i april 2021

 

Caseskolerne
Vi har valgt nedenstående skoler til projektets to underforløb

BÆREDYGTIGHED
– med UngOdense som modelskole:

  • Holbæk Ungdomsskole
  • Brønderslev Ungdomsskole
  • UngiAarhus
  • Furesø Ungdomsskole + Egedal Ungdomsskole (Furesø og Egedal deler forløbet)

ESCAPE ROOM
– med Skanderborg Ungdomsskole som modelskole:

  • Morsø Ungdomsskole
  • UngNorddjurs
  • Høje Taastrup Ungdomsskole
  • Ringkøbing-Skjern Ungdomsskole + Holstebro Ungdomsskole (Ringkøbing-Skjern og Holstebro deler forløbet)

DE TO SCIENCEFORLØB

Bæredygtighed med Science

I aktiviteten, ’bæredygtighed med science’, får unge teoretisk og praksiserfaring med innovation, design processer og science som redskaber til løsningen af virkelige, aktuelle problemer. Konkret tager aktiviteterne udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål, hvor de unge får mulighed for at udarbejde løsninger på de udfordringer verdensmålene tematiserer – f.eks. at slutte sult, skabe bæredygtig energi og/eller forbedre klimaindsatsen. Froløbet består af 3 underforløb, hvor caseskolerne i projektperioden afvikler 2 udvalgte.

Erfaringen har vist at læring sker bedst, når aktiviteter har en kobling til hverdagen og til virkelige problemstillinger, hvorfor de unge får hands-on erfaring med tidens relevante problemstillinger – som de kan genkende fra deres egen hverdag.

Forløbet afsluttes med en ’idéscience-festival’, hvor I får mulighed for at inddrage forældre og samarbejdspartnere.

Du kan læse mere om forløbet i materialet fra informationsmødet. 

Escape room med Science

Gennem systematisk ’skattejagt’ bliver de unge udfordret på deres teknologiforståelse, logiske tankegang og kreativitet. De unge afprøver escape rooms på egen krop, hvorefter de udvikler og afvikler deres eget rum overfor venner, familie og/eller samarbejdspartnere.

Forløbet er nemt at difference for forskellige målgrupper og giver jer som ungdomsskole mulighed for at inddrage forskellige virkemidler; 3Dprint, elektronik, laserskæring og/eller klassisk håndværksarbejde med forskellige materialer.

Udover den enkeltes kompetenceudvikling, skaber forløbet forudsætninger for samarbejde, samskabelse og ejerskabsfølelse for skolens aktiviteter.

Du kan læse mere om forløbet i materialet fra informationsmødet.

 

Kontaktperson
Jimmi Mørup Nielsen Programleder UngScience Tlf.: 66 149 149 Direkte: 65 47 21 99 |
Mail: jmn@ungdomsskoleforeningen.dk

Kontaktperson

Jimmi Mørup Nielsen
Programleder UngScience
Tlf.: 66 149 149Direkte: 65 47 21 99
Mail: jmn@ungdomsskoleforeningen.dk