Webinar om mellemformer og ungdomsskolen
Online, Online

Webinar om mellemformer og ungdomsskolen
14. december 2021 kl. 15.00 – 16.00 på Teams

Ungdomsskoleforeningen har sat spot på Mellemformer i 2021. I den forbindelse vil vi gerne invitere til fyraftens-webinar med praksisbidrag fra Faaborg-Midtfyns Ungdomsskole og oplæg fra Toke Agerschou om, hvorfor ungdomsskolens tradition for at forene undervisning og fritidsaktiviteter udgør et godt grundlag for at skabe meningsfulde mellemformstilbud til unge.

Webinaret udsendes og optages via Teams og der vil være mulighed for at stille spørgsmål via chatten.

Tilmelding via Membersitet senest d. 13. december 2021. tilmeldte modtager en mail med link om formiddagen samme dag som webinaret.

Program:
Kl. 15.00 Velkommen v. Ungdomsskoleforeningen
Kl. 15.02 Mellemformseksempel: MiLife-tilbud til udskolingens unge
Faaborg-Midtfyns Ungdomsskoles MiLife-forløb er et læringsbaseret tilbud til kommunens grundskoler rettet mod unge primært i 8. kl. en dag om ugen i 9 uger deltager unge – udvalgt i dialog med stamskoler – i et personligt udviklingsforløb med fokus på den unges selvværd, værdier og bevidsthed om at træffe hensigtsmæssige valg og håndtere livets udfordringer. Efter forløbet er den unge bedre til at indgå i klassefællesskab og mere reflekteret omkring læring og uddannelse.

Du hører både om selve forløbet og ungdomsskolens samarbejdsflader, succeser og udfordringer.

Ved MiLife-lærerne Rikke Kristensen og Kristian Bæk samt afdelingsleder Lars Kjærulff Mosgaard.

Kl. 15.30 Ungdomsskolens forcer som deltager og igangsætter af mellemformer
Mellemformer er stadig et begreb under udvikling og definering. Så ungdomsskolerne har stadig mulighed for at præge debatten og sætte sit aftryk på hvordan mellemformsbegrebet bliver udfoldet. Toke Agerschou har et langt og indgående kendskab til skoleformen og giver sit bud på, hvordan ungdomsskolens selvforståelse, traditioner og pædagogik kan bruges som afsæt for at skabe meningsfulde mellemformer for ungegruppen, så alle unge kommer med.

Ved Toke Agerschou, rådgiver og tidl. ungdomsskoleleder

Kl. 16.00 Tak for i dag