Få sociale problemer og begrænset klubliv – men mere ungdomsskole i folkeskolen og hold for unge og deres forældre, mødre grupper og Repair Cafe.

I dette afsnit af “Rundt om landets ungdomsskoler” har Mads Søndergaard Thomsen fra Ungdomsskoleforeningen talt med Knud Strange, der har været leder af Skanderborg Ungdomsskole i de seneste 10 år. Skanderborg Kommune, som tilhører region Midtjylland, er Danmarks 21. største kommune med 65.138 indbyggere. Kommunen dækker et område på 417 km², hvilket gør den til landets 45. største kommune med en befolkningstæthed på 165 indbyggere pr. km².

Knud Strange har været i ungdomsskolen i over 35 år, og han bemærker, at ungdomsskolen i dag er markant anderledes end for 15 år siden. Dengang fokuserede man primært på traditionel fritidsundervisning.

I dag er dagsundervisning blevet en betydelig del af skolens tilbud, og meget af fritidsundervisningen er blevet integreret i folkeskolen. Skanderborg Ungdomsskole har nu næsten 500 elever i dagsundervisningen, herunder 10. klasse og heltidsundervisning. De tilbyder “skolepakker” til folkeskolen, der inkluderer aktiviteter som kajaksejlads og brug af et Fab Lab til elever i 8., 9. og 10. klasse.

Desuden har skolen to intensive læringsforløb, “Læringslokomotivet” og “Ordekspressen,” der blev startet op i samarbejde med Ungdomsskoleforeningen og som nu modtager kommunal finansiering.

Skanderborg Kommune er den kommune vest for Storebælt, der har den højeste husstandsindkomst og kommunen har bl.a. derfor få sociale boliger og opgaver. Dette har ført til en betydelig satsning på dagsundervisning frem for ordinær fritidsundervisning.

Fritidsundervisning og klubaktiviteter efterspørges ikke i samme grad som tidligere, da unge nu i højere grad trives med deres familier og bruger smartphones og tablets. Ungdomsskolen forsøger nu at engagere unge gennem skoleklasser, arrangementer som “Blå mandag” og “Sidste skoledag,” samt tidlige initiativer rettet mod 7. klassetrin, såsom fritidshold for unge og forældre, mødregrupper og en “Repair Cafe.”