Optimér eller skab ungeinddragelse på din ungdomsskole

Ungeinddragelse har været et buzz-word gennem de sidste par år og i ungdomsskoleverden er det en fast del af vores grundlag. Det er en vej at gå for, at følge med de unge og følge med tiden.
Men hvordan fungerer det i praksis?

Selvom vi til hverdag har med unge at gøre, kan det være en svær opgave at gå til. Vi har i en af ungdomsskoleforeningens arbejdsgrupper, igennem længere tid, arbejdet inden for demokratisk kultur og medborgerskab og som et output af den indsats tilbyder vi denne workshop i det nye skoleår

Mandag d. 30/9 kl. 10 -15.30
Mødecenterfabrikken, Lumbyvej 17 F, 5000 Odense

Key points: Hvad får du ud af at være med?
• Praktiske værktøjer: Få konkrete metoder til at engagere unge.
• Inspiration: Hør succeshistorier og få nye perspektiver.
• Netværk: Skab forbindelser med kolleger fra andre ungdomsskoler.
• Handlingsplan: Gå hjem med en skræddersyet plan og opfølgningsaftale.

Om workshoppen siger facilitatorerne:
“Vil vil hjælpe medlemmer af foreningen til at få nye input og føle sig styrket i indsatsen. Vi har selv skulle genopfinde ungeinddragelse indsatsen igennem 5 år hos UngVejle og ved at det kan være en svær process, så vi håber på at kunne bruges vores erfaringer til at skabe en fed dag. “

“Vores intention er at vi videreudvikler jeres eksisterende indsats eller hjælper jer med at etablere nye indsatser inden for området. så uanset om i som skole er i starten af processen eller har kørt nogle år, garenterer vi at i får værdifulde input med fra workshoppen.”

Workshoppens indhold /program for dagen:
• Introduktion kl.10-10.20
Velkommen v. undervisere Trine Hindø og Sahra Lykkeberg – præsentation af programmet. Vi starter dagen med at sætte rammen, præsentationsrunde og deler vores forventninger til workshoppen.

• Ungeinddragelse i praksis kl.10.20-11
Oplæg om projektet “Ungeambassadørerene” – UngVejles succesrige ungeinddragelsesprojekt gennem de sidste
5 år. Hør konkrete eksempler og resultater.

• Inspiration – de unges vej ind i inddragelse kl.11-12
Vi fortsætter med at se på ungeindragelse som en skala og på hvilke faser vi kan bevæge os inden for. Her deles vi også ind i grupper hvor der arbejdes med små øvelser og opgaver, så vi udarbejder et fælles output. bl.a. under overskrifterne: “Ungeindragelse vs. ungemagt” og ”How to Ungeinddrage?”.

• Frokost kl.12-12.40

• Idégenerering kl.12.40- 14
Vi vil facilitere en brainstorm og går ind i en proces, hvor alle får mulighed for at præsentere og diskutere deres ideer til at styrke ungedemokratiet. Her vil der både være input fra os og vi hjælper hinanden.

• Optimering – værktøjskassen kl.14-14.45
Vi vil præsentere værktøjer og vores take på “best practice” til voksne, der ønsker at støtte og facilitere ungdomsdemokratiske processer. Hvordan vi undgår faldgrupper og bias. Der vil også være mulighed for erfaringsudveksling.

• Kaffepause kl.14.45-15

• Plan for fremtiden – du kommer hjem med nye strategier kl.15-15.30
Vi afslutter dagen med at udarbejde en handlingsplan.
*OBS når du deltager i dette kursus får du samtidig en gratis opfølgningssamtale for at sikre at du/ i kommer godt i gang med indsatsen

Hvem er det for?
For ansatte der ønsker at styrke jeres ungdomsskoles profil og tiltrække flere unge gennem aktiv ungeinddragelse. Uanset om i allerede arbejder med ungeinddragelse eller er helt ny på området, er denne workshop perfekt for jer. Begynd det nye skoleår med en inspirerende dag dedikeret til ungeinddragelse.

Pris: 1150 kr. + moms

Tilmelding via tilmelding@ungdomsskoleforeningen.dk
Skriv en mail med oplysningerne; kursusnavn, dit fulde navn, titel, email og skole.
Deadline for tilmelding d.30/8

Søren Hanmann Larsen

Søren Hanmann Larsen | Koinsulent Tlf.: 65 47 21 96 | Mail: shl@ungdomsskoleforeningen.dk