UngHavn

Ungdomsskoleforeningens projekt ”UngHavn” har modtaget en bevilling på 8 millioner kroner fra Den A.P. Møllerske Støttefond til, at flere unge kan prøve kræfter med det maritime liv i havne i otte kommuner forskellige steder i landet.

Alt for mange børn og unge får i dag ikke lagt grundstenene til et godt voksenliv og et liv med trivsel. Det har betydelige konsekvenser for deres personlige, sociale samt faglige udvikling og har en tydelig sammenhæng med deres fremtidige uddannelses- og beskæftigelsessituation. For unge som disse er det afgørende for deres trivsel og fremtidsmuligheder, at de finder et fællesskab, hvor de kan udvikle sig. Dog er det ikke alle unge, der har adgang til eller formår at være en del af traditionelle fællesskaber.

Mistrivsel blandt unge er et stort problem, som kræver mange forskellige vinkler på løsningen. Derfor kan der også findes mange veje ind til trivsel. Med UngHavn Danmark har vi fundet noget, der virker – særligt for udsatte unge. Med nøgleordene: fjord og hav, praktisk dannelse, leg, fællesskab og autenticitet viser metoden bag UngHavn Danmark unge, med forskellige former for udsathed, vej mod det gode ungdomsliv, uddannelse samt skaber liv i de lokale havnemiljøer.

UngHavn Danmark er derudover et projekt, der via tæt samarbejde mellem det maritime miljø og ungdomsskoleformen, giver unge i hele landet en helt unik og nytænkt mulighed for at få maritime oplevelser, og som viser dem vejen ind til de gode muligheder i både maritime uddannelser og erhverv.

Virksomme elementer og meningsfulde samarbejder UngHavn tager udgangspunkt i to virksomme elementer:

1. ungdomsskolers erfaringer med og tilgang til at arbejde med unge, deres liv og trivsel samt deres fremtidsmuligheder og
  2. det maritime miljø som pædagogisk ramme og et værdifuldt ”fælles tredje”.

Gennem pædagogiske virkemidler som praktisk dannelse og med havnen som et maritimt fælles tredje skabes der en ramme, hvor unge trygt kan dannes til at blive nogen ved at være et værdifuldt medlem i et fællesskab omkring noget. Desuden bliver de unge præsenteret for en retning i livet, som de ikke kendte til forinden.

UngHavn Danmark giver unge et sted hvor det er muligt at prøve kræfter med maritime aktiviteter, traditionelt håndværk og indgå i nye positive fællesskaber, og hvor der skabes et stærkt samarbejde mellem kommunale ungdomsskoler, maritime aktører, museer, frivillige sjæle og andre relevante lokale aktører.

Fakta om UngHavn

• De otte kommuner som er med i ”UngHavn” er: Roskilde, Faaborg Midtfyn, Middelfart, Svendborg, Guldborgssund, Helsingør, Holbæk og Jammerbugt.
  • Alle unge mellem 12 og 25 år kan deltage i de maritime aktiviteter – også bogligt stærke, ensomme og angste. Op mod 3.650 unge forventes at deltage i ”UngHavns” aktiviteter.
  • Projektet startede i sommeren 2024 og kører frem til 2027. I denne periode støtter Den A.P. Møllerske Støttefond aktiviteterne over hele landet med 8 millioner kroner.
  • Projektet tager afsæt i UngHavn Holbæk – en indsats i samarbejde mellem Ungdomsskolen i Holbæk og Nationalmuseet (Søfart og Maritime Håndværk) – der siden foråret 2020 har udviklet et særligt ungemiljø i og omkring havnen i Holbæk. UngHavn Holbæk har haft stor succes blandt unge på tværs af alder, bopæl, køn, udsathed, uddannelse og social herkomst.
Jimmi Mørup Nielsen

Kontaktperson
Jimmi Mørup Nielsen | ProgramlederTlf.: 66 149 149 Direkte: 65 47 21 99 Mail: jmn@ungdomsskoleforeningen.dk