Webinar: Ungefællesskaber i friluftslivet
14:00Til:15:00 - 16/04/2024

Vil I være med i det nye samarbejde ’Ungefællesskaber i friluftslivet’?

Friluftsrådet har igangsat projektet ”Ungefællesskaber i friluftslivet”, som skal bygge bro mellem ungdomsskoler/klubber og friluftsforeninger. Målet for projektet er, at flere unge finder vej til lokale fællesskaber i friluftslivet ved hjælp af jer ungdomsskoler/klubber. Ungdomsskoleforeningen og Ungdomsringen er en del af at projektet, som er støttet af Spar Nord Fonden.

Hvorfor skal I som ungdomsskole/klub være med?

Bl.a. fordi I får:

• Inspiration til eller samarbejde om nye aktiviteter. Friluftsrådet formidler kontakt til lokale friluftsforeninger, som kan inspirere jer til aktiviteter (det kan f.eks. være fisketure, rollespil i naturen, kajakture, orienteringsløb m.m.) - Og måske kan I samarbejde om konkrete aktiviteter, ture eller andet, der kan indgå i skolens undervisning?
  • Hjælp til grej og ekspertise. Friluftsforeninger har ofte også grejbanker, hvor I kan låne udstyr til f.eks. fiskeri eller kajakture og blive introduceret til den rette brug af udstyret.
  • Ung-til-ung vejledning. I projektet indgår et ’Unge Outdoor Panel’. Her er unge, som kan formidle til andre unge, hvad det giver dem at dyrke friluftsliv i foreninger. Vi sørger for kontakten mellem dem og jeres unge, hvis I ønsker ung-til-ung vejledning af jeres elever.
  • Mulighed for at hjælpe jeres unge ind i interessefællesskaber. En del unge oplever det lidt ensomt at have en interesse, der ikke er de klassiske fritidsinteresser som fx fodbold eller håndbold. Via projektet, kan I, med en lille indsats hjælpe nogle af jeres unge ind i et fællesskab, hvor de kan dyrke netop deres interesse sammen med andre.
  • Muligheden for at styrke jeres unges trivsel. Forskning og undersøgelser viser med større og større tydelighed, at aktiviteter i fællesskaber i naturen, styrker menneskers mentale sundhed. I kan derfor være med til at investere i jeres elevers trivsel udenfor ungdomsskolen/klubben.

Hvad kræver det at være med?

Det kræver ikke så meget af jer som ungdomsskole/klub at være med. I skal blot:

• Stille med en lærer/kontaktperson, som ønsker at hjælpe de af jeres elever med interesse i friluftsliv til at finde et fællesskab i en forening. Vi sætter læreren/kontaktpersonen i kontakt med en lokal friluftsforening, og de aftaler sammen, hvordan og hvornår den/de unge skal introduceres til foreningen. Det kræver ikke særlige kompetencer af eleverne, tværtimod, blot interesse og motivation for at komme på besøg i foreningen.

Friluftsrådet hjælper med:

• Kontakt til friluftsforeninger over hele landet under Friluftsrådets over 80 medlemsorganisationer
  • Kontakt til Unge Outdoor Panel
  • Enkelte timer til frikøb af lærer/kontaktperson

Lyder det som noget for din ungdomsskole/klub eller vil du gerne vide mere, så afholder Friluftsrådet et webinar om projektet med mulighed for at stille spørgsmål den 16. april kl. 14-15.

Ønsker jeres ungdomsskole/klub at deltage i webinaret, kan I tilmelde jer via Ungdomsringens hjemmeside på dette link

Eksporter

Sted for afholdelse