UngTemadag – heltidsundervisning
09:30Til:16:00 - 08/02/2024
Fabrikken, Odin Havnepark, Lumbyvej 17F, 5000 Odense C Get directions

Trivsel er det store fokusemne i disse år. Alt for mange unge trives ikke i den måde, vi driver skole på. Heltidsundervingen blev i 70’erne oprettet som en anderledes mulighed at opfylde den udvidede undervisningspligt på for unge, der ikke trivedes i den normale bogligt orienterede skole – en skoleform, der ikke var bundet op på samme formelle og organisatoriske krav som folkeskolen.

Siden da er trivselsudfordringerne drastisk forværret. Mange unge møder op i heltidsundervisningerne på en baggrund af års perioder med skoleværing, diagnoser og udbredt mistrivsel, som lærerne først må adressere for at kunne få rum og tillid til også at arbejde med en faglig udvikling. Samtidig har uddannelsesområdet – og ikke mindst grundskolen – ændret sig dramatisk, hvilket naturligvis også har påvirket heltidsundervisningens setup: grænsedragning til specialundervisning, nye overgange til fx FGU), nye samarbejder fx med KUI.

På denne temadag har vi mulighed for at lade os inspirere af både praktikere og forskningen i arbejdet med de nye ting, der karakteriserer heltidsundervisningernes rammer i dag. Dagen kommer således ikke alene til at holde sig indenfor rammerne af Folkeskolelovens § 33,3 – men det er netop en pointe i en tid, hvor ungdomsskolen i stigende grad skal navigere i et uddannelseslandskab i opbud og under kontinuerlig forandring.

På dagen kan du opleve:
•    Ungdomsskolepraktikere der fortæller om, hvordan de har nyindrettet deres hverdag for at imødekomme de nye udfordringer
•    Forskeroplæg om hvordan man som lærer gennem sin non- og paraverbale kommunikation i sin daglige praksis kan styrke sine relationskompetencer
•    Øvelser på dagen og til inspiration for teamet i egen praksis
•    Bog få bogen Bæredygtig pædagogik med fællesskabende af Helle Villain - en af dagens oplægsholdere

SE HELE PROGRAMMET HER.

TILMELDING via mail til:

Tilmelding@ungdomsskoleforeningen.dk

Opgiv: hvilket kursus, fulde navn, titel (når du ikke er knallertlærer), personlig e-mail, ungdomsskole el. organisation,

Kommer du ikke fra en ungdomsskole opgiv venligst din fulde adresse.

Tidsplan

• 09:30 - 16:00 : UngTemadag - Nye perspektiver på trivsel og udvikling i den moderne heltidsundervisning

Eksporter

Sted for afholdelse