Webinar om mellemformer i ungdomsskolers drift og strategiske overvejelser

23. marts 2022 kl. 15.00 – 16.00 på Teams

Mellemformer har i de seneste par år været et centralt tema i den nutidige pædagogiske debat, hvorfor Ungdomsskoleforeningen har sat spot på temaet. Men mellemformsligende tilbud er ikke så nyt et fænomen i ungdomsskoleregi, som man måske tror. Det sætter vi fokus på, på dette webinar, hvor to ungdomsskoler kommer ind på, hvordan deres mellemformstilbud er blevet en del af driften og hvad det har betydet for ungdomsskolen strategisk set. Webinaret er et i rækken af mellemformer, som Ungdomsskoleforeningen afvikler over 2021-22.

Webinaret udsendes og optages via Teams og der vil være mulighed for at stille spørgsmål via chatten.

Tilmelding via Membersitet senest d. 22. marts 2022. Tilmeldte modtager en mail med link om formiddagen samme dag som webinaret.

Program:
Kl. 15.00 Velkommen v. Ungdomsskoleforeningen
Kl. 15.02 Læringslokomotivet, der trak mere med sig.
I perioden 2016-19 deltog Rebild Ungdomsskole i et landsdækkende intensivt læringsprojekt – Læringslokomotivet og Forældrekupeen – faciliteret af Ungdomsskoleforeningen. Rebild er en af de skoler, som har overbevist kommunen om at gøre forløbet til et fast tilbud for unge og folkeskoler i kommunen. Hør hvordan tilbuddet har udviklet sig siden og hvordan ungdomsskolen bevidst har brugt indsatsen strategisk som løftestang for at blive anerkendt mere som en læringsskole end alene et fritidstilbud, bl.a. med heltidstilbuddet Basic Skills.
v. Jens Skov Jørgensen, ungdomsskoleleder, Rebild Ungdomsskole

Kl. 15.31 Fra Plan T til strategi
Læsecampen Plan T startede i 2009 på den daværende Tarup Ungdomsskole i Odense, med inspiration fra TV2s udsendelsesrække Plan B om unge med læse- skriveudfordringer. Siden har Plan T hjulpet mange odenseanske unge i 7. og 8. kl. med at lære sig nye læse- og skrivestrategier og genfinde lysten til at læse og skrive. Tilbuddet eksisterer stadig som en fast del af nu UngOdenses vifte tilbud til unge og folkeskoler. Hør om hvordan mellemformstilbuddet har påvirket ungdomsskolens samarbejdsrelationer i kommunen til folke- og privatskoler samt på forvaltnings-og politisk niveau.
v. Carsten Djursaa, ungdomsskoleleder, UngOdense.

Kl. 16.00 Tak for i dag