Efterårskonference 2023
09:30Til:16:00 - 21/11/2023
Centralværkstedet, Værkmestergade 9, 8000 Aarhus C

Et blik for (mis)trivsel i ungdomsskolerne

Der bliver talt meget om mistrivsel blandt børn og unge – både i medierne, blandt fagfolk, forskere, politikere og praktikere. Og der er ingen tvivl om, at mistrivsel er udbredt og at det er vigtigt, at vi som samfund sørger for, at flest mulige børn og unge trives.

I ungdomsskolerne har trivsel været på dagsordenen i mange år og ungdomsskoler er faktisk rigtig gode til at hjælpe unge ud af mistrivsel. Med fokus på fællesskaber, inklusion, medbestemmelse, rummelighed og blikket for det hele menneske er ungdomsskolen et sted, hvor unge går fra at mistrives til at trives. Og ungdomsskolerne har også en vigtig rolle at spille i forhold til at fremme trivsel. Derfor vil Ungdomsskoleforeningen med årets efterårskonference give dig og din ungdomsskole et konstruktivt blik på mistrivselsproblematikken tilføjet helt konkrete redskaber og inspiration til måder, hvorpå ungdomsskoler kan arbejde med at fremme trivslen blandt unge.

For selvom mistrivsel er bredt anerkendt som et problem blandt unge, så er der mange forskellige synsvinkler på trivsel og dermed også mistrivsel. Derfor har vi inviteret en række eksperter og praktikere til at tale ind i de forskellige vinkler på trivsel.

Du kan blandt andet møde Lars Qvortrup, professor emeritus ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet og høre om, hvordan børns og unges trivsel ikke nødvendigvis er blevet dårligere, men at vores forventninger til trivsel har ændret sig og derfor trives og mistrives unge anderledes end tidligere.

Du kan også opleve Lisbeth Pedersen fra Næstved Ungdomsskole, der har stor succes med at mindske unges mistrivsel ved brug af metakognitiv terapi.

Det Nationale Sorgcenter kommer og byder på helt konkrete værktøjer til at snakke med unge om de ting, der er svære i livet.

Du vil også kunne høre Julius Mygind fortælle om selvværd, selvtillid og trivsel blandt unge ud fra sine egne erfaringer og mødet med utallige unge gennem årene.

Derudover får du oplæg om Ungdomsskoleforeningens rolle i regeringens Trivselskommission og du kan opleve ungetaler fra RØST – talerskolen for unge samt høre freestylerapperen Klaskefar, der vil binde dagen sammen med inspirerende rap.

Hele dagen modereres og bindes sammen af Olav Hesseldahl, stifter af Ungdomsbureauet og direktør for Det Politiske Akademi.

Praktisk information

Tid: Tirsdag d. 21. november 2023 fra 9.30-16.00

Sted: Centralværkstedet, Værkmestergade 9, 8000 Aarhus

Pris: Pris pr. deltager
Medlem: 2.395,- kr. ex. moms
Early Bird-tilbud til medlemmer 2.245 kr. ex.moms – slutter d. 22. sept. 2023
Ikke-medlem: 2.895,- kr. ex. moms

Tilmelding: Tilmeld dig Efterårskonferencen her.

Frist: Senest 31. oktober 2023

Tidsplan