Coop Crew
– når fritid bli’r til fremtid

Coopcrew logo

Om projektet Coop Crew
Sammen med udvalgte ungdomsskoler hjælper Ungdomsskoleforeningen unge til at få et fritidsjob i samarbejde med Coop.

Det er på mange måder et både grænseoverskridende og banebrydende projekt med samarbejde på tværs af det offentlige skolesystem og en privat virksomhed.

Den A. P. Møllerske Støttefond har bevilliget 27.6 mio. kr. til initiativet, som er et seksårigt udrulningskoncept, der løber fra 2019 – 2025.​

Baggrunden for projektet
Baggrunden for projektet er, at dét at have et fritidsjob både styrker arbejdsmarkedskompetencer og uddannelsestilknytning, og også forebygger kriminalitet og anden risikoadfærd. Dette er netop målet med Coop Crew, hvor unge deltager i seks moduler på seks uger i en Coop-butik. Her starter de unge med at få og blive trænet i grundviden om at arbejde i butik, og hvilke kompetencer det kræver.

Denne grundviden gør, at de efter endt træningsforløb kan gå ud og bestride et fritidsjob som servicemedarbejder. Ungdomsskolerne stiller en medarbejder til rådighed, som skal være med til at rekruttere de unge og hjælpe dem gennem forløbet.

Samtidig står medarbejderen for at følge op på de unge efter endt forløb og for at få projektet forankret i kommunen efter projektperioden.
I alt vil op mod 3000 udsatte unge fra 26 kommuner deltage i et træningsforløb, hvoraf det antages at minimum 1500 af de unge efterfølgende vil få et fritidsjob.

Hanne Kirk

Hanne Kirk | Programleder Coop CrewTlf.: 66 149 149 Direkte: 21 47 11 49 |
Mail: hanne@coopcrew.dk

Cecilie Sortkjær Lehn