Her på siden kan du læse om den nuværende coronasituation i relation til Ungdomsskoleforeningen. Herunder: 1) Information til ungdomsskolerne, 2) Information vedrørende sekretatriatet og 3) Infomration fra sundhedsstyrelen vedrørende utrygge børn og unge.

Corona information til landets ungdomsskoler

I forlængelse af statsministerens pressemøde i går aftes den 11. marts 2020, skal alle indendørs offentlige kulturinstitutioner, biblioteker, fritidstilbud o.l. indendørs aktiviteter lukkes hurtigst muligt og senest fra fredag 13. marts 2020 i foreløbigt to uger. Dette indbefatter også landets Ungdomsskoler, hvor vi appellerer til, at man allerede nu lukker ned for alle ungdomsskolens aktiviteter. Dette gælder også ungdomsskolernes interne møder, hvor man i stedet kan kommunikere gennem telefon, skype eller mail. Vi ved at ungdomsskolerne og deres respektive kommuner er i tæt dialog, og vi henviser til egen kommune ved tvivlsspørgsmål omkring følgevirkninger af coronasmitten.

Det betyder også, at alle Ungdomsskoleforeningens aktiviteter og arrangementer i første omgang til og med marts er udsat/aflyst. Vi vil løbende vurdere situationen, og tage stilling til aktiviteter der finder sted i april og maj.

Hold jer opdateret omkring coronavirussen her: coronasmitte.dk.

Ungdomsskoleforeningens sekretariat holder coronalukket:

I Ungdomsskoleforeningen respekterer vi naturligvis den alvorlige situation, hvorfor alle sekrateriates medarbejdere er sendt hjem – gældende fra allerede i dag, torsdag den 12. marts.

Skulle du alligevel have spørgsmål, står sekretariatet stadig til rådighed. Vores hovednummer er lukket ned, men sekretariatets medarbejdere kan fanges på deres direkte nummer eller mailadresse. Forvent en længere svartid end almindeligt, da vores interne kommunikation også vil foregå gennem mail og telefon. Vi forventer i skrivende stund at genåbne sekretariatet mandag den 30. marts, men vi kender heller ikke Corona-smittens forløb. Vi vil holde jer opdateret gennem nyhedsbrev og hjemmeside.

Find mailadresser på vores medarbejderside her ->

Information fra Sundhedsstyrelsen vedrørende utrygge børn og unge

På vegne af Sundhedsstyrelsen sender vi hermed materiale, som vi håber, at vil hjælpe med at dele med jeres medarbejdere og i jeres netværk.

Mange børn og unge er bekymrede for den nye coronavirus. Der bliver skrevet og sagt meget, både på tv, de sociale medier, i klasseværelserne og derhjemme. Det mærker man bl.a. hos Børns Vilkår, hvor mange børn ringer til Børnetelefonen, fordi de er bange. Derfor har Sundhedsstyrelsen i samarbejde med Børns Vilkår udarbejdet to film, som dels kan hjælpe børn med at få svar på de mange spørgsmål og dels klæde forældrene på til at tale med dem om det.

Nedenfor finder I en række redskaber, som I kan hjælpe med at dele på via mail, sociale medier, web og evt. fysisk.

• Film til voksne: ”Sådan taler du med børn om den nye coronavirus”
  • Del også gerne Børnetelefonens mest stillede spørgsmål: https://bornetelefonen.dk/corona
  • Plakat med gode råd: Vi har samlet 5 gode råd til, hvordan man kan beskytte sig selv og andre mod den nye coronavirus i dagligdagen. Download plakaten og hæng den op relevante steder.

Herudover, anbefaler vi at både I og jeres medlemmer holder jer opdateret om den seneste udvikling omkring den nye coronavirus på Sundhedsstyrelsens hjemmeside https://www.sst.dk/corona eller på http://www.coronasmitte.dk eller på den myndighedsfælles hotline: 7020 0233

Myndighedernes fælles hotline for borgere, sundhedspersonale, kommuner, lufthavne/rejsende og virksomheder giver svar på spørgsmål om coronavirus/covid-19, herunder hvad du kan gøre for at undgå smitte, og hvad du skal gøre, hvis du bliver syg.

Ejnar Bo Pedersen
Sekretariatschef