SoL - Samarbejde om Læring i den åbne skole

Ungdomsskoleforeningen har med støtte fra Undervisningsministeriet undersøgt ungdomsskolernes rolle i skoledagen efter folkeskolereformen. SoL-projektet blev afviklet i samarbejde med  Center for Ungdoms-forskning (CeFU) og 7 udvalgte ungdomsskoler.

​Her på siden kan du læse mere om projektet, projektets konklusioner samt finde de afsluttende rapporter. I menuen til venstre har vi samlet forskelligt materiale. F.eks. kan du i vores idédatabase finde inspiration til samarbejdet med folkeskolen, du kan finde skabeloner til samarbejdsaftaler samt andre værktøjer til samarbejdet.

​Er du interesseret i at vide mere om baggrunden for SoL-projektet kan du finde yderligere information i projektbeskrivelsen og SoL-brochuren.

afsluttende rapporter​ og konklusioner

Vi har samlet projektets analyser og centrale konklusioner i tre rapporter. I disse rapporter kan du få et indblik i, hvordan de syv caseskoler har grebet arbejdet an, og hvilke udfordringer der har været undervejs. Du vil derudover få indsigt i, hvordan den åbne skole kan bidrage til elevers læring fra både elev-, lærer-, leder- og forvaltnings-perspektiv. For at lette på læsemængden kan du i fire miniguides finde centrale anbefalinger og konkrete henvisninger til rapporterne.

Miniguides:

​Rapporter:

​Hvis du ønsker rapporterne som PDF klik her

Projektets 7 caseskoler

PROJEKTETS FØLGEGRUPPE

Som en del af projektet nedsatte man en følgegruppe, som skulle følge projektets fremdrift, bidrage med viden og netværk, samt viderekommunikere projektets formål og koklunsioner. I følgegruppen sad:

• Caroline Hegelund, Kommunernes Landsforening
  • Hong Quang Ha, Undervisningsministeriet