Værktøjskassen

I værktøjskassen kan du finde inspiration og værktøjer, som kan bruges til samarbejdet omkring den åbne skole.

Der er mange måder hvorpå man kan samarbejde med folkeskolen eller andre eksterne aktører, og vi høre gerne, hvad I har gjort jer af erfaringer på området. Har I gode ideer til, hvad der kunne være i værktøjskassen, er I velkomne til at kontakte Mads Søndergaard Thomsen projektleder for SoL.

SPØRGESKEMAER TIL EVALUERING ​AF UNDERVISNINGEN I FOLKESKOLEN

Som et led i projektet har vi udarbejdet to forskellige spørgeskemaskabeloner til evaluering af undervisningen i den åbne skole. Disse skabeloner søger at opnå information omkring undervisningen specifikt og generelt, elevernes vurdering af egen indsats og personlige kompetencer. Hvis man ønsker at måle en progression i undervisningen, kan man vælge at udsende spørgeskemaerne af to gange i løbet af et undervisningsforløb.

Disse skabeloner kan bruges som inspiration eller som de er. Vi anbefaler dog at man udarbejder skemaerne elektronisk. Der findes flere forskellige gratis tjenester som kan benyttes. Eleverne foretrækker at udfylde spørgeskemaerne elektronisk samt gøres bearbejdningen af data lettere ved elektroniske spørgeskemaer.

​Spørgeskema til valgfag:

Spørgeskema understøttende undervisning

​KL - Inspiration om den åbne skole

Hvis du ønsker at læse mere om den åbne skole, finde viden og inspiration til arbejdet, kan du besøge KLs hjemmeside om den åbne skole her.

I KLs inspirationsmateriale kan du læse om læring i den åbneskole. du kan bl.a. finde viden om hvorfor elever lærer i den åbne skole, fakta om hvordan man praktisere åben skole og gode råd til samarbejdet om læring.

Inspiration til fælles mål

Mangler du inspiration til fælles mål? Så kan du finde det på EMU.dk, hvor man har samlet en oversigt over forskellige fag og fælles mål.

I Videoen til højre kan du få en hurtig introduktion til, hvordan man finder inspiration til faglige mål på EMU.

SKABELON TIL VALGFAGSSKEMA

​I forbindelse med samarbejdet med folkeskolerne har Københavns Kommunes Ungdomsskole udarbejdet følgende valgfagsskema.

I dette valgfagsskema kan du finde inspiration til, hvordan jeres ungdomsskole udarbejder et skema til samarbejde om fag i folkeskolen.

Klik på billedet eller klik her for at downloade valgfagsskemaet.

Hjælpespørgsmål til formulering af fælles mål

En af udfordringerne ved samarbejdet med folkeskolen er udarbejdelsen af de fælles mål, som er et krav for folkeksolen. Til at hjælpe med dette har Københavns Kommunes Ungdomsskole udarbejdet følgende hjælpeark, som skal hjælpe undervisere og ungdomsskolemedarbejdere til at formulere fælles mål, så disse passer til folkeskolens rammer.

​Klik på billedet eller klik her for at downloade hjælpearket.