​Publikationer & aktiviteter

På denne side finder du publikationer udgivet i forbindelse med projektet, samt materiale fra projektets konferencer.

AFSLUTTENDE RAPPORTER​

​I forbindelse med afslutningen på SoL-projektet blev der udgivet tre rapporter om projektets resultater.

Der er tale om følgende rapporter:

Til rapporterne har vi lavet små miniguides med centrale anbefalinger og henvisninger til konkrete afsnit:

Du er velkommen til at dele rapporterne med dit netværk. Dette kan gøres direkte fra vores  ISSUU profil.​​

​videooplæg af MICHAEL fULLAN

​Til den afsluttende konference 10. marts 2016 havde Ungdomsskoleforeningen fået Michael Fullan til at holde et videooplæg.

Hvis du trykker på videoen, kan du se (eller gense), hvad han sagde.

Konference: MULIGHEDERNES SKOLe– UNGDOMSSKOLEN I FOLKESKOLEN

​D. 10. marts afholdte Ungdomsskoleforeningen en afsluttende konference for projektet, hvor flere end 100 deltog.

På dagen havde man muligheden for at høre flere opglægsholdere bidrage med deres viden, erfaringer og gode råd til arbejdet med den åbne skole. En af disse var Alexander von Oettingen, som gav sit perspektiv på Center for Ungdomsforskings resulater i forbindelse med projektet. Alexander hæftede sig specielt ved ungdomsskolernes evne til at give eleverne i folkeskolen muligheden for at lære uden angsten for at fejle.

Ønsker du at læse mere om konference kan du gøre dette i programmet her eller se/gense dagens slides her

​Konference: Fremtidens åbne skole - i et nyt samarbejde

Som en del af projektet Samarbejde om Læring (SoL) afholdte Ungdomsskoleforeningen d. 8. september konferencen ’Fremtidens åbne skole – i et nyt samarbejde’, der gennem oplæg, inspiration og debatter gav nye bud på udviklingen i folkeskolen.

Andreas Rasch-Christensen (Forsknings- og udviklingschef, VIA University College) startede dagen med en analyse af muligheder og faldgruber i den åbne skole. Derefter fortalte Mette Pless (Lektor, Center for Ungdomsforskning) om det vigtige tema ’Børn og unges motivation, trivsel og læring

Ungdomsskolernes vigtige rolle i den åbne skole var også på dagsordenen. Dette var blandt andet gennem en spændende inspirationsmesse og paneldebat.

​I panelet gav Jane Jegind (Rådmand i Odense og medl. af KL’s Børne- og Kulturudvalg), Mette With Hagensen (Skole og Forældre), Silke Fogelberg (Danske Skoleelever), Jørn Hansen (LU) og Finn Lillelund Christensen (Ungdomsskoleforeningen) en opfordring til alle parter om at udnytte potentialet i folkeskolen – og fortsætte samarbejdet mellem de relevante aktører.

På følgende links kan du finde materiale og anbefalinger fra konferencen: ​

Du kan finde Mette Pless'​ slides her

Du kan finde Andreas Rasch-Christensens slides her

Andreas Rasch-Christensen anbefaler følgende link, hvor man kan læse om erfaringer fra den tyske heldagsskole - det kræver dog at man kan læse og forstå tysk.

Se også...

I UNGDOMSSKOLEN kan I læse en artikel fra hver af de 7 caseskoler, hvor de fortæller om deres erfaring med samarbejdet omkring den åbne skole.

Artiklerne kan findes i blad #4 og fremefter. Klik her eller på billedet for at blive henvist til online udgaven af UNGDOMSSKOLEN.