Lise Zaar

​Hvidovre Ungdomsskole

lza@hvidovre.dk / 25 40 45 05

Baggrund

​Jeg kommer fra Hvidovre Ungdomsskole, hvor jeg har arbejdet i snart 15 år. Min vej i ungdomsskolen startede som projektleder, efterfølgende har jeg været afdelingsleder for almenundervisningen, og i de sidste 4 år viceskoleleder. Før jeg blev ramt af den særlige ”ungdomsskoleånd”, har jeg bl.a. arbejdet som vejleder på Den Fri Ungdomsuddannelse.

Hvad er dine bevæggrunde for at gå ind i Ungdomsskoleforeningens bestyrelse?

​​Jeg er stolt af vores skoleform og vil gøre en forskel! Mine bevæggrunde for, at være i bestyrelsen bygger på, at vi har en unik lovgivning, der giver plads til, at ungdomsskolerne kan bidrage og understøtte de unge til livet – ikke kun erhvervslivet. I denne kontekst skal Ungdomsskoleforeningen blive ved med at stå på tæerne for blive endnu bedre til at varetage netværk, vidensdeling og interessevaretagelse.

Hvad er din mærkesag som bestyrelsesmedlem i Ungdomsskoleforeningen?

​Vi skal være nysgerrige på, hvad er styrken ved diversiteten i landet forskellige ungdomsskoler? Udfordre og være opmærksom på, hvad er ungdomsskolernes DNA, og hvordan vi ser den særlige kultur i ungdomsskolerne.

Jeg mener, at på trods af de, til tider, kuriøse tiltag, og uanset hvilke arbejdsopgaver vi har i den danske ungdomsskoleverden, skal vi samarbejde i polyfoni. Vi skal støtte op om hele specialundervisningsområdet og have et fortsat vedholdende blik på den "almindelige" unge.

Hvordan ser du, at ungdomsskolen og dens forening ser ud om 5 år?

​Jeg er optaget af, at vores fremtidige opgaver forsat er meningsfulde og relevante. I denne tids trend skal blikket også være rettet på samarbejder og partnerskaber. I hele vores grundskole- og ungdomsuddannelsessystem foregår der nærmest razzia på karakteren. Her ser jeg, at den kommunale ungdomsskole har en vigtig rolle. Opgaverne om at støtte op om den hele unge, er en del af både nuværende og fremtidig metier. Vi kan med Ungdomsskolernes særlige læringsbegreber, dannelse og viden komme ind under den mentale neoprendragt og bidrage til fremtidens gode samfundsborgere.

Ungdomsskoleforeningen skal blive ved med og have fokus på at formidle og indsamle viden, og hele tiden være offensive i at varetage de kommunale ungdomsskolers interesser.