Netværksdag

Netværksdage er et større netværksmøde, der afholdes 1-2 gange om året i både øst og vest, og som henvender sig til flere af ungdomsskolens medarbejdere.

Netværksdagene er en fælles dag for flere af de netværk, som mange allerede kender fra Ungdomsskoleforeningen, som blandt andet Almen netværk, 10. klasse og HU-netværket og Flygtningenetværk.

Netværksdagene vil oftest være bygget op efter følgende skitse:

Formiddagen vil byde på oplæg fra kendte navne fra uddannelsesområdet, hvor der vil være inspiration til en bred gruppe af ungdomsskolens ansatte. Eftermiddagen derimod, vil tage udgangspunkt i de forskellige netværk, som vil fortsætte i samme format, som kendt fra tidligere møder.

Netværksdag: DANNELSENS BIDRAG TIL UDDANNELSESLIGHED

Den 19. septmeber 2017, Karens Minde Kulturhus, Wagnersvej 19, 2450 København SV

Den 21. september,​ Aalborg Kongres & Kultur Center, Europa Plads 4, 9000 Aalborg ​

Ungdomsskoleforeningen inviterer til netværksdag, hvor vi stiller skarpt på spørgsmålet: "Skal ungdomsskolens fritidsundervisning bruges i almendannelsens tjeneste? Giver det lighed for unge i uddannelse, hvis det er målet?"

Til at hjælpe med at svare på spørgsmålet, får vi besøg af Agi Csonka, Direktør for SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, som er aktuel med bogen "Hvordan får vi mere lighed i uddannelse?" Med sin erfaring som formand for Rådet for Børns Læring og tidligere direktør i EVA vil Agi Csonka spore os ind på, hvordan ungdomsskolen kan bidrage til, at alle unge får de bedste forudsætninger for at lære og udvikle sig.

Lidt om programmet:

Formiddagen står på et berigende foredrag af Agi Csonka, som med udgangspunkt i bogen og egne gribende personlige erfaringer, giver os et indblik i, hvordan vi kan arbejde med at skabe flere lige muligheder for alle.

Efter frokost og i forlængelse af formiddagens oplæg indleder vi åbne netværksdrøftelser, hvor vi sætter fokus på aktuelle strømninger i omverdenen, heraf:

• Kan vi med udgangspunkt i ungdomsskolens virksomhed medvirke til at skabe dannelse og mere lighed i uddannelse? Hvis ja, så hvordan – og hvilke forudsætninger skal være opfyldt?”
  • Partnerskaber i lokalsamfundet. Hvordan kan vi arbejde sammen med andre aktører i kommunen, og det lokale civilsamfund til at understøtte udviklingen af stærke partnerskaber til gavn for de unge.

Eftermiddagen inddeles i henholdsvis heltidsundervisning- og flygtningenetværket.

Dagen byder også på drøftelse af aktuelle sager. F.eks. status på forhandlingerne omkring ny Forberedende Grunduddannelse.

Vi ser frem til to spændende dage med debat, oplæg og ny viden i København og Aalborg.

Hvad koster det?

Medlemspris: 995 ,-

Ikke-medlem: 1.195 ,-

Tilmeld           Program

Netværksdag: Bedre veje til en ungdomsuddannelse

Den 7. marts 2017, Ringsted Ungdomsskole, Korsevænget 14, 4100 Ringsted

Den 9. marts 2017,​ Skanderborg Ungdomsskole, Højvangen 6, 8660 Skanderborg ​

Ungdomsskoleforeningen inviter til en fælles dag, hvor vi byder flere af vores netværksdeltagere velkommen. På dagen vil der være fælles oplæg, og der vil være tid til at mødes og fordybe sig i følgende netværks: Almen netværk, 10. klasse, HU-netværket og Flygtningenetværket.

Regeringen barsler for øjeblikket med det største uddannelsespolitiske udspil i mange år. Bag udspillet ligger anbefalinger fra ekspertudvalget med Stefan Hermann i front. Vi har inviteret dette ekspertudvalg til med egne ord at beskrive processen og tankerne bag anbefalingerne. Og så beder vi en række af vores samarbejdspartnere i skoleverdenen om at kommentere og perspektivere på rapporten.

Det bliver to spændende netværksdage, hvor du får et indblik i fremtidens ungdomsuddannelser.

Mød blandt andre:

• Stefan Hermann, der er rektor på Professionshøjskolen Metropol, og formand for ekspertgruppen om bedre veje til en ungdomsuddannelse. (Netværksdag, Ringsted)
  • Jan Henriksen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen. (Netværksdag,Skanderborg)
  • Jan Andreasen, formand for ungdomsskolelærere i Uddannelsesforbundet. (Netværksdag, Skanderborg)
  • J​an Bauditz, chefkonsulent fra KL, der vil fortælle om det politiske udspil med fokus på 10. klasse. (Netværksdag, Ringsted)

Program, Ringsted      Program, Skanderborg     Tilmeld