FGU+

I oktober indgik Regeringen ”Aftale om bedre veje til uddannelse og job”, en aftale som alle Folketingets partier nu bakker op om. Aftalen er mest kendt for oprettelsen af den Forberedende Grunduddannelse (FGU) – men ændrer også på en lang række andre punkter vilkårene for kommunernes forpligtelse og arbejde med unge, der er i risiko for at falde ud af uddannelsessystemet, og får således også indvirkning på ungdomsskolernes felt, når den træder i kraft med virkning fra august 2019. Primo 2018 påbegyndes forhandlinger og en høringsfase, hvor aftalen skal konkretiseres og omsættes til lov.

Ungdomsskoleforeningen har i oktober-november allerede

• holdt informationsmøde for ungdomsskoler med deltagelse af bl.a. Undervisningsministeriet
  • temasat aftalens betydning for skoleformens virksomhedsområder på et åbent Storby-netværksmøde
  • ligesom foreningen bestyrelse på novembermødet har drøftet aftalens indhold og mulige indsatser med Ungdomsskoleforeningen (USF) medvirken

På baggrund af dette nedsætter vi et midlertidigt netværk, for alle medlemsskoler og andre interesserede, der skal diskutere og kvalificere dette arbejde.

Netværket, kaldet ’FGU+’, startes op i det nye år og indtil videre tænkes det at afholde tre mødegange inden sommerferien.

• Primo februar: Opstartsmøde
    Oplæg om ’Den sammenhængende kommunale ungeindsats’ og fokus på ungdomsskolernes nye rolle.
  • Uge 15
    Oplæg om hvordan andre aktører på området arbejder med FGU og de nye roller, bl.a. produktionsskoler og VUC. Samtidig drøftelse af samarbejdsområder for ungdomsskolerne med disse aktører.
  • Før sommerferien (når lovgivningen er på plads)
    Den endelige lovgivning og betydning for ungdomsskolerne.
    Hvad er status lokalt? Og hvad gør vi fremadrettet

Kontakt Mads Søndergaard Thomsen på mst@ungdomsskoleforeningen for mere information om netværket. ​