Presseklip

På denne side finder du omtale af Læringslokomotivet. Det er artikler, der har været bragt lokalt og regionalt i forbindelse med ungdomsskolernes omtale af Læringslokomotivet.
​Mangler du yderligere information, er du velkommen til at kontakte sekretariatet.  ​

KORTE FILMKLIP

Hvilke oplevelser kan et campforløb give - Andreas og Ilse fortæller

Egmont Fonden har lavet en lille film, hvor Andreas og Ilse på 14 år udtaler sig om, hvad de synes, der var særligt fedt ved at være med i Læringslokomotivet. Se med, og bliv klogere på, hvilke oplevelser et campforløb kan give.

Film og billeder - et indblik i Læringslokomotivet i Skanderborg

Skanderborg Ungdomsskole har lavet en film, der viser hverdagen på et intensivt læringsforløb.

I Skanderborg har de haft stor opmærksomhed på samspillet mellem læring og bevægelse.

Se filmen her

​Positive fortællinger: Elever fra Læringslokomotivet i Mariagerfjord fortæller, hvad de har lært

Hvad er det vigtigste, du tager med dig hjem fra campen? Sådan lyder et spørgsmål til nogle af eleverne fra Læringslokomotivet i Mariagerfjord. Se filmen, og bliv' klogere på, hvordan 'nutids-r' og venskaber er med til at styrke eleverne, når de kommer hjem.

Se filmen her

​Fuld damp på elevernes læring

Uddannelsesforbundet ​bragte i uddannelsesbladet nr. 01 2018  en artikel om Læringslokomotivet i Aabenraa. Her beskrives bl.a., hvordan projektet har rykket eleverne fagligt og givet dem langt større selvtillid. Desuden fortæller lærerne fra heltidsundervisningen, at de særligt har haft gavn af deres relationsarbejde i projektet. Du finder artiklen fra uddannelsesbladet på side 18-21.

Læs hele artiklen

​Eksprestog op af kløften

Nordjyske Stiftstidende bragte 02.10.17 en artikel om, hvordan alle 20 elever på Læringslokomotivet har oplevet en markant fremgang efter at have været på fire ugers camp på Rebild Vandrehjem.​ "Jeg har lært en masse dansk! Og jeg havde meget lettere ved testen her til slut". Sådan lyder det fra en elev i artiklen.  Bliv inspireret og få indblik i Rebild Ungdomsskoles gode oplevelse med Læringslokomotivet.

Læs hele nyheden

Op med det faglige i fællesskab

Folketidende, Guldborgsund bragte d. 16.09.2017 en artikel om, hvordan Læringslokomotivet bl.a. har løftet både det faglige og personlige plan for nogle af eleverne. En elev udtaler, at når læring også er sjovt, så bliver det hele meget nemmere. Desuden er det rart at være i omgivelser, hvor andre er i samme båd. Læs mere om en god oplevelse med campen i Gulborgsund.

Nye tilgange til læring har rustet 15 unge i aabenraa

JydskeVestkysten bragte d. 26.09.2017 en artikel om Læringslokomotivets indsats i Aabenraa.

Her har ni drenge og seks piger netop afsluttet tre intensive uger med fokus på at løfte deres faglige, såvel som sociale og personlige kompetencer. Dette har ifølge ungdomsskolen båret frugt, og nye tilgange til dansk og matematik har medvirket til at komme tættere på at erklære de 15 unge mennesker uddannelsesparate.

tre uger med eksprestogfart

Viborg Stifts Folkeblad bragte d. 16.09.2017 en artikel om Læringslokomotivets indsats i FDF-lejren i Gl. Almind. Her er 21 unge fra syvende og ottende klasse indlogeret. Campen skal efterleve forventningerne om, at eleverne flytter sig fagligt, men det er naturligvis også en prøvelse for nogle af eleverne.
​Hjemve er f.eks. ikke altid lige sjovt, men det er det hele værd i sidste ende. Læs med, og få indblik i, hvordan campen på sigt skal medvirke til at bryde en ond spiral fra timerne i klasseværelset.

Læs hele nyheden

Lokomotivet kører - hvem vil med?

Nordjyske avis bragte d. 22.05.2017 en artikel om Læringslokomotivets indsats i 12 af landets kommuner.  I artiklen kan du bl.a. læse om forløbenes indhold, og hvordan tre ugers campforløb i en spejderhytte i Skagen bliver en del af projektets mål for Frederikshavn kommune.

Læs hele nyheden

Banebrydende projekt skal sætte fut i læringen

Viborg Stifts Folkeblad bragte d. 26.04.2017 en artikel om Viborg Ungdomsskoles deltagelse i Læringslokomotivet. I artiklen kan du bl.a. læse om rammerne for projektet i Viborg samt en skoleleders refleksioner over visitationen.

'Læringslokomotivet' skal booste unge

Lokalavisen og Uge-Bladet Skanderborg bragte i uge 16 artikler om Skanderborg Ungdomsskoles deltagelse i Læringslokomotivet. I artiklen kan du bl.a. læse om rammerne for projektet i Skanderborg.

​MILLION BELØB SKAL RUSTE UNGE TIL UDDANNELSE

Avisen Sjællandske bragte d. 07.10 denne artikel omkring Slagelse kommune og ungdomsskoles deltagelse i projektet. I artiklen kan du læse mere omkring Slagelses tiltag for at hjælpe unge, som ikke vurderes parate til uddannelse.

NY NATIONAL PROGRAMLEDER TIL INTENSIVE LÆRINGSFORLØB

Så har vi fundet den nye programleder til Læringlokomotivet!

Læs hele nyheden

​Millionbeløb til turboforløb i ungdomsskolen

Egmont Fonden har bevilget et større millionbeløb til 'Læringslokomotivet - Turboforløb i Ungdomsskolen', som er et treårigt projekt der udvikles af Ungdomsskoleforeningen.