LÆRINGSLOKOMOTIVET

I Ungdomsskoleforeningen har vi indledt projektet Læringslokomotivet, som er intensive læringsforløb - også kaldet turboforløb - der afvikles lokalt i forpligtende fællesskaber mellem ungdomsskolen og folkeskoler i kommunen. Det er et nationalt udrulningsprojekt, som gennemføres i samarbejde med kommunale ungdomsskoler, Ungdomsskoleforeningen og Egmont Fonden.

Du kan læse meget mere om Læringslokomotivet her på siden. Du kan også downloade Læringslokomotivets projektbeskrivelse​ eller informationsfolder.

​Læringslokomotivet tager udgangspunkt i ungdomsskolens formålsparagraf:

Ungdomsskolen skal give unge mulighed for at uddybe deres kundskaber, give dem forståelse og dygtiggøre dem til samfundslivet og bidrage til at give deres tilværelse forøget indhold samt udvikle deres interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.

Vores formål er:

At styrke elevernes faglige niveau inden for dansk og matematik samt styrke elevernes personlige og sociale kompetencer. Målsætningen er, at elever, der har deltaget i forløbet, opnår karakteren 02 eller højere i dansk og matematik ved deres 9. klasses prøve og bliver vurderet uddannelsesparate, så de har mulighed for at blive optaget på en ungdomsuddannelse.

Vi arbejder med følgende målgruppe:

• ​Elever der er kognitivt inden for normalområdet og går i 7. eller 8. klasse
  • ​Elever der er markant forsinkede i deres faglige standpunkt i dansk og matematik
  • ​Elever der har mistet troen på at se sig selv i et uddannelsesperspektiv, men som udviser en vilje til at forandre dette
  • ​Elever der har forudsætninger for at deltage i campforløbet og de tilhørende aktiviteter samt være en del af et forpligtende fællesskab.

Du kan finde ​eksempler på elevtyper inden for målgruppen her.

Smid os et like på FAcebook

Du finder nu læringslokomotivet på Facebook, hvor du får et indblik i Læringslokomotivets hverdag.

Du bliver opdateret med de gode historier, billeder direkte fra de lokale camp forløb.

Egmont Fonden

Læringslokomotivet er et selvstændigt projekt som er faciliteret af Ungdomsskoleforeningen, og som er etableret med støtte fra Egmont Fonden, der arbejder for et godt liv for børn og unge.​