Ungdomsskoleforeningen søger en praktikant med politisk tæft og sans for analysearbejde

Brænder du for at lave skarpe analyser og politiske briefs til politikere, interesseorganisationer og ministerier? Er du god til at netværke og skabe relationer? Har du lyst til at påvirke fremtidens uddannelsessystem sammen med både konsulenter og ildsjæle?
Så skal du være vores næste politiske praktikant i efterårssemestret 2018, med start senest 1. september.

Dine primære opgaver bliver løbende overvågning af uddannelsesområdet, hvor du skal følge med i lovforslag, politiskudspil, debatter mv. der kan have indflydelse på ungdomsskolernes opgaveportefølje. På baggrund af aktuelle sager, skal du selvstændigt og i samarbejde med husets konsulenter udarbejde politiske baggrundsnotater til vores bestyrelse og ledelse, policy-briefs til politikere, samt evt. politikudspil. Ligeledes bliver du inddraget i udarbejdelsen af høringssvar til ministerier.
Du vil skulle deltage i høringer, konferencer mv. og en række møder med interessenter på området.

Om dig

Du er i gang med en universitetsuddannelse på bachelor- eller kandidatniveau. Du læser formentligt cand. scient. pol eller tilsvarende. Din analytiske evne er veludviklet og du kan på kort tid sætte dig ind i nye stofområder, lovforslag og andre politiske udspil. Du har evnen til at arbejde selvstændigt og kreativt med en given opgave. Du brænder for uddannelsesområdet og for ungdomsskolernes målgruppe – eller er villig til at lære herom. Du har stærke personlige kompetencer; er ligefrem, social og god til netværksdannelse. Du kan begå dig i et politisk miljø, hvor du den ene dag møder ungdomsskolefolk, der brænder for deres område, og den næste møder folketingspolitikere og ministre. Og ikke mindst har du lyst til at indgå i et mindre, dynamisk sekretariat, der i høj grad påvirkes af de politiske strømninger.

Om os

Ungdomsskoleforeningen er en landsdækkende interesseorganisation. Formålet er at tale de kommunale ungdomsskolers sag på landsplan, gennem politiske interessevaretagelse på Christiansborg, i ministerier, KL og andre interessenter på området, samt at støtte ungdomsskolernes udvikling, bl.a. via netværk i foreningen. Det er Ungdomsskoleforeningens mål at styrke dialogen med og mellem ungdomsskolerne samt være til rådighed, når ungdomsskolerne har brug for at få løst opgaver.
Ungdomsskoleforeningens sekretariat er beliggende i Odense. Du kommer til at arbejde tæt sammen med sekretariatschefen, vicesekretariatschefen, fire konsulenter, en journalist, et par studenter og andre praktikanter, samt to administrative medarbejdere.
Vi holder en uformel tone på sekretariatet og du vil få rig mulighed for personlig og faglig udvikling, også via deltagelse på konferencer. Der må forventes en del rejseaktivitet til København.

Er du interesseret så kontakt vicesekretariatschef Mads Søndergaard Thomsen og hør nærmere på telefon 42733130 – eller send din ansøgning til ung@ungdomsskoleforeningen.dk
Ønsket start er 1. september 2018. Vi afholder samtaler løbende og ønsker at indgå aftale med den rette praktikant hurtigst muligt.