ERASMUS+UNGDOM​

​Erasmus+ Ungdom uddeler hvert år penge til ungdomsområdet, hvorfor denne organisation kan være god at opsøge, hvis man ønsker midler til et kommende projekt.

​Key actions

Man kan søge tilskud indenfor 3 overordnede ’key actions’ (områder). De er mobilitet, samarbejde og politikudvikling

Indenfor ’mobilitet’ ligger ungdomsudvekslinger, frivilligaktiviteter og mobilitet for ungarbejdere.

Indenfor området ’samarbejde’ ligger strategiske partnerskaber og transnationale ungdomsinitiativer.

Under det sidste område ’politikudvikling’ er ungdomsmøder.

OBS: Området ’mobilitet’ bliver ofte prioriteret ved ansøgningerne. Ydermere har specifikke temaer også ofte en højere prioritet end andre. Dem med en højere prioritet vil ofte omhandle noget indenfor inklusion, anti-radikalitet, diskrimination og ligestilling. Så hvis man søger indenfor disse temaer, vil det ofte blive prioriteret højere ved ansøgningerne.

Behandling af ansøgning

Når Styrelsen for Forskning og Uddannelse behandler ansøgningerne, har de 3 kriterier som de giver point efter. De er relevans, kvalitet af implementering og effekt af spredning/promotion. Det er derfor vigtigt at forholde sig til disse kriterier, da det kan være med til, at lige netop din institution får tildelt penge.

Hvis man er interesseret i at se eksempler på projektbeskrivelser, kan man se det på Erasmus’ hjemmeside.

erasmus logo​Youthpass

Youthpass kan også nævnes som en ting, der kan sendes afsted sammen med ansøgningen. Youthpass er et slags certifikat, der kan gives til de unge, som et uformelt CV over de kompetencer de udvikler ved at deltage i et Erasmus+ projekt.

Når det er igennem Erasmus, vil det oftest være indenfor Europas grænser, at man laver et projekt, men hvis du har et projekt i tankerne udenfor Europa, så fortvivl ej. Man kan nemlig også søge tilskud til udvalgte lande udenfor Europa igennem Erasmus+ Ungdom.

​Otlas partnerdatabase​

Hvis du allerede nu har noget i tankerne, kan du eventuelt begynde med at søge på Otlas partnerdatabase. Dette er et godt sted at starte, og man vil kunne se, om andre laver samme eller lignende projekt.

Ansøgningsfrist

Der er ansøgningsfrister i februar, april og oktober for ungdomsorganisationer – og institutioner, men det anbefales at søge den i februar, da det er ved denne ansøgningsrunde, at der som regel bliver delt flest penge ud.

Du kan læse meget mere på Erasmus’ egen hjemmeside eller kontakte Louise Frilund på mail: lfr@ufm.dk eller telefon: 72 31 82 81 for at høre mere.