​resultater for Skoleåret 2015/16​

​Den 31.12.16 kunne Ungdomsskoleforeningen aflevere den færdige statistik for skoleåret 2015/16 til Undervisningsministeriet.

Vi har på baggrund af de indberettede tal udarbejdet en artikel 'Ungdomsskolen i tal' med tilhørende grafik, som du har kunne læse i tredje udgivelse af bladet Ungdomsskolen 2017. Artiklen er også tilgængelig her - God læselyst.

Har du brug for ydereligere information eller tal, er du velkommen til at kontakte sekretariatet på telefon: 66 149 149.

​​INDBERETNING FOR skoleåret 2015/16

I forhold til sidste års statistik er der ingen ændringer i dette års indberetning.
Alt materiale til dette års indberetning, vil fremover være at finde på denne side. ​

​Åben for indberetning: Torsdag d. 1. september 2016
Deadline for indberetning: Lørdag d. 1. oktober 2016

Materiale til skolerne

Bilag 1: Indberetningsskema sæson 2015/16 (Excel)

Bilag 2: Fagkoder sæson 2015/16

Bilag 3: Bekendtgørelse af lov om ungdomsskoler (gældende)

Bilag 4: Vejledning ungdomsskolestatistik

Bilag 5: Fagopdeling i almenundervisningen

Til de ungdomsskoler som ikke har eller ikke ønsker at indberette via jeres administrationssystem, kan statistikken indberettes ved at udfylde skemaet enten i excel eller pdf og herefter sende det via mail: cb@ungdomsskoleforeningen.dk

Slip af med jeres statistik på under 8 timer

Ungdomsskoleforeningen tilbyder igen i år mulighed for statistik camp

- hvor vi kommer til jer!​

For mange er statistikopgaven en meget langsommelig og hård proces. Ikke kun det at klargøre selve indberetningen men også efterfølgende, hvor både vi i foreningen men også ungdomsskolerne bruger meget tid og energi på at validere tallene. Derfor vil vi meget gerne gentage succesen fra sidste år og igen tilbyde at stille os selv til rådighed til en statistik camp i hver af de 8 LU kredse.

Sidste år tog 7 kredse i mod tilbuddet med deltagelse fra 35 ungdomsskoler rundt om i landet.

Dagen foregår således, at de kredse som har lyst til at tage i mod tilbuddet, kontakter Ungdomsskoleforeningens statistikmedarbejder, Christina Bremholm, for at aftale en dato og sammensætte et program ud fra jeres ønsker og behov. Herefter samler hver kreds de medarbejdere der er interesserede, sørger for lokale med trådløst internet og eventuel forplejning og så kommer Christina ud til jer.

Formålet med dagen er sammen at have en mulighed for at gennemgå hvad Ungdomsskoleforeningen kigger på når vi validerer; hvad er nogle af de hyppigste fejl og hvad skal man især være opmærksom på? At have en dialog om, mens man kigger på Lara, hvad der specifikt har været gennemgået/valideret for den individuelle skole i de sidste par års indberetninger.

Nogle vil nå at blive færdige på dagen og have deres statistik valideret inden de går hjem og på den måde være sikker på, at dette års statistikopgave er færdig og klar til Undervisningsministeriet.

Andre vil skulle hjem og gøre det sidste færdigt, men vil i fællesskab med Christina have lagt en plan for, hvad der mangler og hvordan opgaven skal løses. Derfor hvis man kommer hjem og har spørgsmål eller kommer i tvivl er det nemt at ringe til Ungdomsskoleforeningen og få kvalificeret sparring og vejledning, fordi vi er klar over hvilke udfordringer I sidder med.

Hvad får man ud af dagen:

• ​En dag væk fra kontoret uden forstyrrelser og afbrydelser, hvor man har mulighed for at gøre dette års statistikindberetning færdig
  • Gennemgang af statistik-data samt opsætning i Lara med en kvalificeret medarbejder fra Ungdomsskoleforeningen
  • Et klart billede af, hvad Ungdomsskoleforeningen kigger på, når der bliver valideret og hvad vi har kigget på de senere år hos lige netop jeres skole

Hvad skal hver deltager huske inden dagen:

• ​Alt data behøver ikke, at være klar i Lara, men det er klart en fordel at have forsøgt at danne sig et overblik over, hvad der mangler eller hvilke udfordringer man arbejder med.
  • Hver skole skal have deres egen bærbare computer med, med adgang til deres Lara/Feliks
  • ​Eventuelt en hotline aftale med en kollega

​Prisen pr. skole er kr. 750,00 og der er ingen begrænsninger for, hvor mange deltagere hver skole må stille med. Vi anbefaler man stiller med 2 personer hvis muligt, således at der er mulighed for sparring om opgaven. Omkostningen til Ungdomsskoleforeningen dækker udelukkende rejseomkostninger.

For yderligere oplysninger kontakt sekretariatets statistikmedarbejder: Christina Bremholm.