Dokumentation af ungdomsskolevirksomhed

- Statistik, evaluering og Narrativer​

​Doku:SEN er Ungdomsskoleforeningens projekt og kursusforløb omkring statistik, evaluering og narrativer i ungdomsskolen. Derigennem forsøger vi at skabe et nyt rum for udvikling og et grundlag for et fælles sprog for dokumentation af ungdomsskolernes virkelighed.

Hvad er Doku:SEN?

Doku" henviser til "Dokumentation af ungdomsskolevirksomhed", mens akronymet 'SEN' er sammentrækningen af Statistik, Evaluering og Narrativer. Når det hele sættes sammen står Doku:SEN for "Dokumentation af ungdomsskolevirksomhed gennem Statistik, Evaluering og Narrativer"​

Baggrund

​I samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet begyndte Ungdomsskoleforeningen i skoleåret 12/13 de indledende arbejdsgange, til det der senere skulle blive til Doku:SEN. Dette skete på baggrund af et ønske om at udvikle Ungdomsskolestatistikken, som hvert år indhenter data fra ungdomsskolerne.

Ungdomsskolestatistikken giver et godt overblik over aktivitetsniveautet i de kommunale ungdomsskoler, men fortæller ikke, hvad de unge får ud af aktiviteterne. Derfor valgte man at søsætte et projekt med fokus på evaluering og narrativer, der netop kunne sætte ord på det statistikken ikke kunne.