Folkemøder

Ungdomsskoleforeningen deltager hvert år på Folkemødet på Bornholm for at fremme kvaliteterne ved skoleformen og skabe relationer til mulige samarbejdspartnere og interessenter.

Foreningen afholder nogle arrangementer under Folkemødet, og deltager aktivt i andre – hvor vi kan få sagt ”ungdomsskolen”, ”unge” og beslægtede ord, der bringer ungdomsskolerne på dagsordenen.

​Har du en idé til et arrangement, der kan sætte fokus på skoleformens fordele og kvaliteter, er du velkommen til at kontakte:

Sekretariatschef, Ejnar Bo Pedersen

FOLKEMØDET 2016

​Ungdomsskoleforeningen har arrangeret tre debatter, hvor vi får oplægsholdere, der kan give debatterne høj kvalitet.

Læs kort dagbog over dagene

Torsdag d. 16. juni

Første speaker på Speakers Corner var for 5. gang en ungdomsskoleperson. I år var det Ung Egedals Nadim Mahmoud, der holdt en tale om vigtigheden af at træffe de rigtige valg - og ungdomsskolens betydning herfor.

Torsdag d. 16. juni kl. 15-16:
​10. klasse - hvad nu?

10. klasse ligger i øjeblikket i folkeskolerne, ungdomsskolerne og efterskolerne, men andre nye aktører vil gerne med på banen: Erhvervsskolerne og senest også gymnasieskolerne. Hvem skal i fremtiden løfte opgaven og skal den overhovedet flyttes?​

Torsdag d. 16. juni kl. 16-17:

NORDEN i ungdomsskolen.
​Ungdomsskolen i norden.

​Vi ser i disse tider en udlængsel i ungdommen, hvor de drager mod Centraleuropa og resten af den store verden i søgen efter inspiration og oplevelser. Det er lidt som om, at den nordiske vinkel bliver glemt. Og her er rigtigt meget at hente. Vi vil med denne debat vise, at der er masser af muligheder i det nordiske og at det også kan give lokalt engagement.​

Fredag d. 17. juni, kl. 9.00-10.00:

Hvad er den gode ankomst til Danmark for børn og unge?

​For tiden kommer der nye borgere til kommunerne. Vi lægger i denne debat særlig vægt på de unge både ledsagede og uledsagede asylsøgere og flygtninge, der skal have et behjertet tilbud om meningsfyldt samvær – særligt i det nære miljø med både skole og fritidstilbud – alt sammen som en helhedsorienteret indsats.​

Ungdomsskolernes blikfang

Ungdomsskoleforeningen vil gerne ungdomsskolernes mangfoldighed ved at lave et blikfang, der bygges op af hver kulørt stump blik, som skolerne sender til Bornholms Ungdomsskole.

Det er elever fra Bornholms Ungdomsskoles Heltidsundervisning, der svejser og samler blikfanget i Danchells Anlæg under Folkemødet.