​Efterårskonference

Ungdomsskoleforeningen afholder hvert år en større konference - kaldet efterårskonferencen - hvor der tages et emne op, som berører eller vil komme til at berøre et stort antal af landets ungdomsskoler. ​Tidligere års temaer har bl.a. været skolereformen og overgangen mellem udskolingen og ungdomsuddannelserne.

​Efterårskonference 2018

GENERATION PERFEKT UNDER PRES? - ideer til bedre trivsel blandt unge

Nutidens unge beskrives ofte som Generation Perfekt. Det perfekte image skal opretholdes overfor venner og følgere, samtidig med, at de er under pres fra politikere, forældre og omverden. De skubbes gennem et uddannelsessystem, ofte hurtigere end de ønsker, og omverdenen forventer topkarakterer og selvrealisering. Der skal leveres hver dag.

Hvordan kan vi, som en af de betydningsfulde voksne i de unges liv, hjælpe dem gennem presset? Og hvordan kan vi som skole understøtte en positiv udvikling, så trivslen blandt de unge bliver bedre?

På konferencen vi du blandt andre kunne møde:

• Sofie Münster, stifter af NOPA og forfatter af "Kærlighed er ikke nok". Hun vil i sit foredrag give en lang række bud på, hvad vi konkret kan gøre, for at vi får gladere, stærkere og mere omsorgsfulde børn, der har overskuddet til også at være noget for andre mennesker - både i barndommen og ungdommen.
  • Louise Klinge, ph.d. og skoleforsker, der giver en analyse af, hvad der mangler i vores uddannelsessystem og kommer med konkrete værktøjer med fokus på relationskompetencer. Se slides fra oplægget her
  • Michael Ziegler, borgmester i Høje-Taastrup, som vil fortælle om kommunens skolesatsning på 21st Century Skills.

Deltag også selv i en række workshops, som rykker dig helt tæt på konkrete ideer om bedre trivsel fra både ungdomsskolerne, de unges og forældrenes perspektiv. Indtil nu er Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre, bekræftet som facilitator på en workshop.

Find slides fra konferencen her

Sofie MÜnster her

Louise Klinge her

Elevtelefonen, Danske skoleelever her